Draagvragen


Is het niet moeilijk om een draagdoek te leren knopen?
Eigenlijk moet je het zien als veters strikken, met de juiste uitleg en oefenen gaat het je steeds makkelijker af en vergeet je het nooit meer.

Verwen ik mijn kindje niet te erg door het te dragen?
Een baby is negen maanden lang heel dichtbij je geweest, uit de buik is hij hongerig naar jou, je warmte, het wiegen, je stem je geur. Hieraan toegeven is niet verwennen maar luisteren naar zijn/haar behoeftes. Je kindje zal vanzelf aan gaan geven wanneer hij/zij eraan toe is om stukje bij beetje de wereld te gaan verkennen.

Kan ik mijn kindje ook met het gezicht naar voren dragen?
Met het gezicht naar voren dragen lijkt gezelliger voor het kindje, maar hij/zij heeft niet de keuze om zijn gezicht af te wenden en raakt zo veel sneller overprikkeld. Maar een nog belangrijker punt is dat de houding niet ergonomisch is. De rug van je kindje wordt in een holling getrokken in plaats van mooi gebold, en de heupen hebben een hangende positie, waardoor de rug alle klappen opvangt.

Als je het idee hebt dat je kindje met het gezicht naar jou toe niet meer tevreden is, en hij/zij bijvoorbeeld de neiging heeft zich af te gaan zetten of naar achteren te gaan hangen, dan zou je kunnen overschakelen op rugdragen. Op je rug heeft hij/zij een mooie plek om rustig om zich heen te kijken, maar ook de keuze om zich af te wenden.

Vanaf wanneer mag mijn kindje in de draagdoek of ergonomische draagzak?

Een kindje mag vanaf dag 1 in de draagdoek. Als mama, herstellende van een bevalling of keizersnede, luister je naar je lichaam en bouw je het rustig op.

De leeftijd waarop een ergonomische draagzak geschikt is verschilt per model. Er zijn er een aantal die vanaf dag 1 geschikt zijn, maar ook modellen waarmee je beter kan wachten tot een maand of vier/vijf zodat je kindje optimaal ondersteund wordt.

Is het niet erg zwaar om je kindje te dragen?
Dat valt eigenlijk best mee. Door het gebruik van een doek of ergonomische drager wordt het gewicht van je kindje over je schouders, rug en heupen verdeelt, waardoor de last relatief mee valt. Op je arm of schouders dragen is veel zwaarder. Door regelmatig te dragen kan je langzaamaan wennen aan het toenemende gewicht van je kindje en blijf je je rugspieren trainen, waardoor je sterker wordt en het dragen niet zwaarder wordt.